Ontvang gratis ons online lifestyle magazine
10 september 2018

Verzameling 0 - Algemeen

3 tips om te vertragen in loondienst

vertragen in loondienst slow down
 
Met al die mensen die een te hoge werkdruk ervaren, of die in de knel komen met hun werk-privébalans, vraag ik me af of het mogelijk is om te vertragen in je dagelijks werk. En ook of het überhaupt wel wenselijk is. Verder vraag ik me af dat áls je dan vertraagt, wat het dan zou kunnen opleveren. Werkt vertragen voor iedereen? Ja en nee, zo blijkt uit dit artikel.

Twee typen mensen: fast flow en slow flow

Werkt vertragen voor iedereen? Ja en nee.

 

Ja. Iedereen heeft er baat bij om af en toe te vertragen. Het brengt je in een andere mindset en geeft een ander lichamelijk bewustzijn. Je ‘beweegt’ weer een andere richting op. Lichaam en geest varen goed bij een afwisseling van dynamiek: dan weer iets rustiger, dan weer iets sneller leven.

 

Vertragen heeft elk mens zo nu en dan nodig. Mijn eigen ervaring op dat vlak heeft me geleerd dat ik er gezonder, fitter, rustiger en vrolijker van word.

 

Nee. Sommige mensen barsten van de energie en gaan als een stormram door het (werkend) leven. Als dat alleen maar energie brengt en het geen energie slurpt, dan werkt het systeem (lichaam en geest) zo dat versnellen bijdraagt aan een gezond lijf en een gezonde state of mind. De ene mens is meer gebaat bij geregeld versnellen, de ander bij meer vertraging.

 

Waar het in de kern over gaat is dat je energieniveau hoog blijft. Sommigen hebben dat terwijl ze ellenlange to do-lists afwerken. Het fast flow type, zoals ik dat noem. Anderen (zoals ikzelf) hebben juist een hoog energieniveau als ze alles op hun elfendertigst doen. Vertragen is dan de beste tactiek. Deze mensen noem ik de slow flow types.

 

Zoals gezegd: ook voor fast flow types is het belangrijk om af en toe toch te vertragen. Net zo goed als slow flow people soms ook mogen versnellen. Niks is zwart-wit.

 

Wat is vertragen?

Vertragen is letterlijk: het allemaal wat langzamer aan doen. Minder gehaastheid. Meer aandacht voor wat je doet. Langzamer werken, op een andere, rustiger manier werken.

 

Je zou denken dat je daarmee ook minder effectief bent en minder voor elkaar krijgt. Het tegendeel is waar! Het kan wel zo zijn, maar het hoeft niet. Bovendien kun je je afvragen wat effectief is. Bij vertraging voer je wellicht wat minder taken uit, maar is er meer aandacht voor kwaliteit. Het is dus maar hoe je het bekijkt wat effectiever is: meer acties uitvoeren of kwaliteit leveren.

 

Als je doorhebt dat jij bij de slow flow types hoort, en als je weet hoe je daarmee om kunt gaan, kun je net zo effectief zijn als iemand die een fast flow type is. Self knowledge, self experience en self leadership zijn daarbij de sleutel tot een prettige manier van leven.

 

Vertragen in loondienst

Kún je vertragen in loondienst? Is het wenselijk om te vertragen in loondienst? Het antwoord op de tweede vraag lijkt me voor de hand liggend. Voor slow flow types is dat zeker wenselijk. Maar vaak niet de realiteit. Want geregeld is de werkdruk hoog, stijgt je cortisolgehalte, omdat je stress ervaart en de balans tussen werk en thuis is vaak een grote uitdaging. Dat kan anders! Als je vertraagt.

 

Om terug te komen op de eerste vraag: kún je vertragen in loondienst? Ik zou zeggen: Ja, dat kan altijd! Hier volgen 3 tips of ideeën die je wellicht helpen om te vertragen.

 

Tip 1. Zorg voor lichamelijke afwisseling

We zitten te veel, we bewegen te weinig. Terwijl fysieke beweging juist van zo veel waarde is voor hoe we mentaal functioneren. Eigenlijk dus heel raar dat we zo weinig bewegen. Lees dit artikel in het NRC nog maar eens: ieder half uur opstaan maakt zitten minder dodelijk. En ook dit onderzoek bij kinderen op school, dat de NOS publiceerde en dat ik vandaag toevallig nog tegenkwam, is inspirerend op dit vlak: Advies: laat kinderen extra bewegen op school.

 

Naast het opstaan elk halfuur, is ook het ook heel goed om halverwege de dag lekker te sporten of te wandelen. Je vertraagt hiermee je werkzaamheden, maar doet aan de andere kant weer veel energie op. Je zorgt dus voor een hoger energieniveau, wat maakt dat je weer sneller en scherper aan de slag kunt gaan met je werkzaamheden.

 

Wandelen doe ik nagenoeg elke dag. Ik kan mijn tijd heel gemakkelijk zelf indelen, omdat ik een zelfstandig ondernemer ben. Maar ook als je in loondienst bent, is dit heel goed mogelijk. Overleg met je leidinggevende hoe je daar invulling aan kunt geven. Werken ze niet mee, dan zou ik nog maar eens heel goed bedenken of je wel bij de juiste werkgever zit.

 

De after lunch dip bestaat niet meer als je lekker tussendoor gaat sporten. Ook ’s middags heb je een hoog energieniveau en je voelt je super fit!

 

Tip 2. Afzondering is goed voor focus en rust

Die kantoortuinen leken een goed idee. En ze zullen vast ook voordelen hebben. Maar nadelen zijn er ook. Er is veel afleiding. Ook zonder dat je het doorhebt. Vertragen betekent ook dat je prikkels uit je omgeving vermindert, of zelfs weert. Je kunt heel goed vertragen (en daardoor véél effectiever werken) door je even terug te trekken. Vorig jaar sprak ik een HR-manager die hiermee worstelde. Na ons gesprek is zij zich vaker gaan afzonderen en daarmee werd ze rustiger en effectiever.

 

Ik vertelde Nicole, die vorig jaar deelnam aan ons Doorbraaktraject voor Ondernemende Coaches over deze HR-manager, en ook zij gaf aan niet te begrijpen waarom kantoortuinen er eigenlijk nog waren. Ze vond het gewoon een mislukt experiment. Ze schreef er daarna een interessant artikel over op haar LinkedIn-pagina. Laat je inspireren: Waarom zijn kantoortuinen nog niet afgeschaft?

 

Tip 3. Zorg dat je wekelijkse doelstellingen aan de lage kant zijn

De meeste mensen gaan doelgericht te werk. Ze weten welke taken er van hen verlangd worden. Of ze hebben een richting en stellen hun plannen en doelen daarop af. Zorg dat je wekelijkse doelstellingen aan de lage kant zijn. Niet te veel doelen. Dat verlaagt direct je stressniveau, maakt het overzichtelijker en beter behapbaar.

 

Waarom zouden we allemaal steeds meer, meer, meer willen doen? Veel werkgevers, leidinggevenden én werknemers zitten wel zo in elkaar. Omdat we denken dat we het dan pas goed doen. Of omdat (we denken dat) de ander het van ons verwacht. Of omdat we zelf ambiteus en vooruitstrevend zijn, en iets willen bereiken…

 

Waarom leggen we onszelf zoveel druk op? Terwijl langzaam gewoon vaak écht veel leuker is. Lees maar eens “De afwasmachine is stuk, wat een geluk!”.

 

Dus: Liever in je planning aan de voorkant wat tijd overhouden, dan dat je krap in je tijd komt te zitten. Geef jezelf de tijd om je wekelijkse doelen te verwezenlijken. Dat brengt verschillende voordelen met zich mee:

  • Jij bent relaxed en rustig, je ervaart geen druk. Je bent in staat om een betere prestatie neer te zetten.
  • Je hebt meer tijd om aan 1 ding te werken. Dat kan de kwaliteit ten goede komen. Of je bent eerder klaar en houdt tijd over om iets anders nuttigs of leuks te doen.
  • Je kunt nog eens iets extra’s doen of vooruit werken als je tijd over hebt. Dat voelt goed.
  • Als het goed is hoef je dan ook nooit overwerk te doen. En doe dat dan gewoon ook niet! Je gezin (of andere privésituatie) is het ook waard om je volle aandacht aan te geven.

 

Een valkuil

Er is 1 valkuil als je je doelen- of takenlijstje vermindert. En dat is dat als er geen druk is, dat je dan minder adrenaline aanmaakt om je taken te doen. Dat je juist slomer wordt en minder gaat doen, omdat er geen ‘druk’ achter staat. Kijk dan nog eens naar tip 1. Die zou als het goed is daarin moeten helpen. En zo niet, dan vraag ik me af of je wel het juiste werk doet, het werk dat bij jou past.

 

Persoonlijk brengt het mij in elk geval veel meer plezier om te vertragen in mijn werk. Dat lees je hier. Of zie hier ook mijn artikel op LinkedIn: Slow flow en fast flow types: Langzamer werken in loondienst?!

 

ondertekening blauw

 

 

P.s. In de kern draait alles om een hoog energieniveau. Daartoe ontwikkelde ik de KrachtModellen®. Hier lees je daar meer over.

Ontvang 8x per jaar een mail van Nienke met verhalen en inspiratie


     

Nienke Lokhorst schrijft, spreekt, inspireert, coacht, verbindt en motiveert. Met Coachloper brengt zij mensen en organisaties in contact met geschikte coaches. Nienke schrijft graag over de dingen die haar bezighouden. Ze woont samen met haar partner Jorrit en hun 3 dochters. Onderwerpen die haar interesseren: persoonlijke groei, kansen en mogelijkheden zien, acceptatie en loslaten, echtheid, mensen met lef, wijsheid. En verder... ze is sportief, maakt graag filmpjes in de iMovie app en is dol op pure chocola.

Ontvang 8x per jaar een mail van Nienke met verhalen en inspiratie