Ontvang gratis ons online lifestyle magazine
10 april 2013

vitaliteit & leefstijl

Happen naar energie

 
Met die eindeloze kou en winter verlang ik, snak ik zelfs – net als jij waarschijnlijk– naar zon, wind door mijn haren, een terrasje pakken en met mijn voeten door het zand woelen. Ah die zon is heerlijk, vitamine D dus! Dat ondersteunt sterke botten en spieren, zorgt voor actieve hersenen en ee

Met die eindeloze kou en winter verlang ik, snak ik zelfs – net als jij waarschijnlijk– naar zon, wind door mijn haren, een terrasje pakken en met mijn voeten door het zand woelen. Ah die zon is heerlijk, vitamine D dus! Dat ondersteunt sterke botten en spieren, zorgt voor actieve hersenen en een gezond immuunsysteem. En geeft energie, weg met de winterblues en vol energie het voorjaar in! Maar misschien heb je last van voorjaarsmoeheid. Moe, wie is er niet een moe? En tuurlijk ken je het rijtje waar je dan aan kunt werken: ontspanning, een goede nachtrust, voldoende lichaamsbeweging, energievreters zo veel mogelijk mijden en zo veel mogelijk dingen doen die juist energie geven. Maar is er ook voedsel waar je moe van wordt of waar je juist energie van krijgt op de lange termijn? Wat doet suiker eigenlijk? En wat doen al die E-nummers met je energie?

 

Voeding als energiebron?

Onze voorouders hebben zich miljoenen jaren gevoed met vis, vlees, groenten, noten, zaden, bladeren, knollen, kruiden, eieren en fruit. Hun voeding bestond uit een gelijke hoeveelheid eiwitten, vetten en koolhydraten. Verder zaten ze vol met vitaminen en mineralen. Ons lichaam is nog steeds gebouwd op deze voedingsmiddelen. Het is pas enkele decennia dat massaal graan, suiker en soja wordt verbouwd, rijk aan koolhydraten. Bovendien is ons eten eigenlijk niet meer natuurlijk te noemen, maar voor 90% bewerkt. Al die bewerkingen geen voedingsstoffen. En het verwerken kost veel energie, omdat lichaamsvreemd lichaamseigen gemaakt moet worden. Maar een kant-en-klare-sausje of een pizza halen kan toch geen kwaad? Het is natuurlijk lekker makkelijk, maar bedenk dat je lichaam als een gek aan het werk gaat. De snelle suikers geven een energieboost, maar dat is maar voor korte duur. Door de alvleesklier schiet de bloedsuikerspiegel weer omlaag waardoor je weer snel trek krijgt.

 

Wat dan wel?

Moeten we met z’n allen terug naar het oerdieet of raw foodies worden? Mijn advies zou zijn: kies in elk geval voor voeding in plaats van vulling! Dan krijg je ook de noodzakelijke voedingsstoffen binnen. Kies voor zogenaamde langzame koolhydraten, zoals volkoren pasta, bruin brood en linzen. Eet veel groenten en vezels, deze verteren van nature langzaam en geven daardoor een langer verzadigd gevoel. Als je vervolgens niet tegen elk snoepje of koekje ‘ ja’ zegt en zoveel mogelijk biologisch eet – onbewerkt en veel smaakvoller – ben je aardig op weg. Want zeg nou zelf, een wit wijntje in het zonnetje wil je toch niet missen?

 

 

 

Leonoor stimuleert mensen om tot een gezonde levensstijl te komen. Ze heeft jarenlange ervaring als communicatieadviseur, manager en coach. In de loop van de tijd werd het haar steeds duidelijker dat fysieke vitaliteit (gezond eten, bewegen) en mentale vitaliteit (gezonde gedachten, fitheid van je geest) aan de basis staan van grip krijgen op je leven. Ze zag veel mensen met enorm veel stress, die altijd moe waren, zich niet vitaal voelden of verkeerd aten. Ze zegt dan ook ‘Kom in beweging, zowel letterlijk en figuurlijk, zodat je de energie weer voelt stromen.’