Ontvang gratis ons online lifestyle magazine

Auteur: Nienke Lokhorst

Toekomst van de coachingmarkt: 7 trends

 

Laatst las ik een boek over Nieuwe Verbindingen van Peter Koudstaal en Greetje Bijloo. Het gaat over trends en ontwikkelingen van nu tot 2030 op verschillende gebieden. Die van de demografie, ecologie, sociaal-cultureel, technologie, economie en politiek-juridisch.

 

Opvallend is dat van de 15 megatrends die zij beschrijven, er vier direct verband houden met coaching. 1. lang gezond willen leven, 2. authenticiteit en geluk, 3. schaarse tijd, ruimte en aandacht, 4. regie over eigen leven.

 

Werk aan de winkel dus voor coaches. Gespecialiseerde coaches wel te verstaan, want kijk maar eens hoe de toekomst van de coachingmarkt eruitziet.

 

Trend 1: Aanbod van coaches groeit snel

Het aantal coaches in Nederland groeit snel. Elk jaar gaan er meer mensen een coachingopleiding volgen en elk jaar komen er meer gekwalificeerde coaches bij. Hoeveel er op dit moment precies zijn is niet duidelijk. Verschillende media en beroepsverenigingen komen met cijfers als 35.000, 40.000 en 50.000. Uitgaande van die laatste en van 17 miljoen mensen, betekent dat 1 coach op 340 mensen. Dit betekent veel (en steeds meer) concurrentie voor zowel de gevestigde als de startende coach.

 

Trend 2: Snel groeiende vraag naar coaching

Marketeers gaan uit van 4 fases waarin een markt zich kan begeven: de introductiefase, de groeifase, de volwassen fase en de terugvalfase. De coachingmarkt begeeft zich momenteel in de groeifase. Dat betekent dat de interesse voor coaching bij potentiële klanten toeneemt en dat er steeds meer klanten op de coachingmarkt komen. De aanschaf van coachdiensten groeit snel in de komende jaren. In dit stadium wordt het steeds belangrijker dat de coach marketingactiviteiten inzet om meer cliënten en deelnemers te krijgen.

 

Trend 3: Het coachberoep is volwassen geworden

Veel coaches werken inmiddels al meer dan vijf, tien of zelfs vijftien jaar. Zij hebben een volwassenheid bereikt in de benadering van en ervaring met coaching. Dit heeft als gevolg dat steeds meer mensen zich bewust worden van het begrip coaching en bekend raken met wat coaching kan opleveren. Gebruikers van coachdiensten waren tot nu toe nog veelal (zoals ze in de marketing worden genoemd) innovators en early adapters. We zijn nu aangekomen bij een ander deel van de markt: de early majority. Kenmerkend voor deze groep is dat ze meer overtuigd moeten worden, dat ze niet impulsief maar juist weloverwogen iets aanschaffen. Dat vraagt om een andere benadering.

 

Trend 4: Coaches gaan zich onderscheiden

In een steeds groter wordende concurrerende markt gaan coaches zich profileren als expert. Wil je met je kop boven het maaiveld uitsteken en voldoende klanten aan je (blijven) binden, dan is een specialisatie een must.

 

Trend 5: Extra toegevoegde waarde leveren

Coaches gaan meer en meer gebruik maken van online producten, zoals e-books, filmpjes, mp3’tjes en meer, die de (potentiële) klant extra waarde geven. In veel gevallen wordt dit gebruikt als marketingtool.

 

Trend 6: Coachingsprogramma’s en trainingen

Een deel van de gespecialiseerde coaches gaat coaching combineren met trainen, instrueren en adviseren in de vorm van coachingprogramma’s en trainingen. Met deze programma’s en trainingen bereiken ze veel meer mensen in veel minder tijd.

 

Trend 7: Gebruikmaken van social media en internettechnologieën

Gespecialiseerde coaches onderscheiden zich niet alleen door een expert te zijn op hun vakgebied of hun thema. Zij onderscheiden zich ook door gebruik te maken van de technologieën en netwerkmogelijkheden van tegenwoordig. Via bijvoorbeeld nieuwsbrieven, social media, blogs, e-books, video en audio bieden zij hun doelgroep toegevoegde waarde. Met deze toegevoegde waarde creëren zij vertrouwen en bouwen zij een relatie op met potentiële en al bestaande klanten.

 

 

Maandelijks ontwikkel tips en inspiratie van Nienke ontvangen?


     

Nienke Lokhorst schrijft, spreekt, inspireert, coacht, verbindt en motiveert. Met Coachloper brengt zij mensen en organisaties in contact met geschikte coaches. Nienke schrijft graag over de dingen die haar bezighouden. Ze woont samen met haar partner Jorrit en hun 3 dochters. Onderwerpen die haar interesseren: persoonlijke groei, kansen en mogelijkheden zien, acceptatie en loslaten, echtheid, mensen met lef, wijsheid. En verder... ze is sportief, maakt graag filmpjes in de iMovie app en is dol op pure chocola.

Maandelijks ontwikkel tips en inspiratie van Nienke ontvangen?