Ontvang gratis ons online lifestyle magazine
13 april 2018

Verzameling 0 - Algemeen

Weet jij je echte WHY?

Mirror
 
Jouw klanten kopen jou. Dat wil zeggen: ze nemen je diensten vooral af vanwege jouw waarom, niet om wat je biedt of hoe. Maar hoe kom je achter je echte Why?

Waarom doe je wat je doet?

Als ondernemer heb je vast gehoord van de Why, How, What van Simon Sinek. Zo niet, kijk dan even naar deze 5 minuten durende TED talk. Zeker bij zzp’ers die met mensen werken, zoals de meeste van mijn klanten, is de ondernemer zelf het merk. Als dat ook voor jou geldt, gaat het je klanten dus vooral om jou: waarom doe jij wat je doet, wat drijft je?

 

 

Je Why ligt niet voor de hand

Die vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden als het lijkt. De meeste mensen vinden het verschrikkelijk lastig om te komen bij hun echte Why. Als ik vraag naar de Why krijg ik vaak een motivatie te horen die ‘buiten de persoon zelf ligt’. Iets in de trant van: “Ik wil de wereld mooier maken met … aanbod”. Mooi, maar daarmee sla je de plank mis.

 

Het is te generiek. Het mist jouw unieke kleur, die maakt dat klanten specifiek jóuw aanbod willen afnemen. Je Why is in zo’n formulering niet echt voelbaar en mist de scherpte. Voor je klanten, maar ook voor jezelf! Want pas als je spot-on doet wat voortvloeit uit je Why, gaat het moeiteloos stromen.

 

Ondernemen vanuit je Why gaat over jezelf

Wat heb jij geleerd door je persoonlijke verhaal? Wat heb je van huis uit meegekregen, welke werk- en levenservaring heb je opgedaan en welke ideeën vloeien daaruit voort?

 

Die vragen zijn ingangen in je zoektocht naar je echte Why. Bij zo’n zoektocht heb je net zoals ik meestal iemand nodig die je begeleidt, spiegelt, bevraagt en meevoelt. Iemand die veiligheid biedt, je helemaal ziet en je op liefdevolle wijze uitnodigt om dieper te kijken. En bij dieper kijken kom je onvermijdelijk pijn en ongemak tegen, iets waar we meestal voor weglopen. Maar juist daarin zit de informatie over jouw unieke bijdrage aan de wereld. Over jouw echte, voelbare Why. En dat is iets wat je niet vanuit je hoofd/mind kunt bedenken!

 

Hoe kom je bij je Why? Ik begeleid daarvoor ondernemers langs vragen als:

  • Waar ben jij keigoed in?
  • Waar krijg jij energie van?
  • Wat gaat je gemakkelijk af?
  • Waar krijg je waardering of complimenten voor van anderen?

 

En daarna een tandje dieper, naar het ongemak toe:

  • Wat is de rode draad in je carrière, werk of leven?
  • Wat is je queeste, je levenslange zoektocht?
  • Wat heb je vroeger gemist en waar verlang je naar?
  • Wat is je diepste pijn?
  • Wat ben je gaan doen om die pijn te vermijden?
  • Waar ben je daardoor heel goed in geworden?
  • Wat is jouw Why?

 

Mijn Why

Ik ben mijn leven lang (veelal onbewust) bezig geweest om gezien te worden. Dat heeft me ook gemotiveerd me helemaal te richten op mijn werk en een consultancy-bedrijf op te bouwen (inno-V). Ik hoopte onbewust dat mijn onvervulde behoefte hiermee bevredigd zou worden. Daarmee hoefde ik de pijn onder dat verlangen niet te voelen. Het gevolg is dat ik heel goed geworden ben in veel facetten van ondernemerschap, zoals het bouwen van een bedrijf en jezelf marketen. Dát is mijn expertise!

 

Een andere rode draad in mijn leven is dat ik bang ben om afgewezen te worden. Om de pijn van afwijzing te voorkomen ben ik ‘in m’n hoofd gaan zitten’. Uit contact met m’n lijf en daarmee uit verbinding met anderen. Ik ging zo snel in mijn gedachten en acties dat ik anderen kwijtraakte. Deze herhaalde afwijzing heeft me gemotiveerd fulltime de diepte in te gaan en verantwoordelijkheid te nemen voor mijn eigen onbewuste gedrag. Om te ontdekken en leren dat de sleutel tot verbinding zit in authentiek, integer en afgestemd zijn. Precies de kwaliteiten die ik niet leefde uit angst om geraakt te worden.

 

Mijn snelle analytische vermogens zet ik nu in voor mijn coachees, om met hen in weinig tijd tot de kern te komen. Ze stellen me in staat om precies die vragen te stellen of exact dat te spiegelen waardoor de ander zich realiseert wat hij of zij kan doen om verder te komen. Een boodschap die nu meestal wel aankomt omdat ik afgestemd ben, helemaal in het nu.

 

“Anderen supporten in hun reis naar authentiek, integer en afgestemd ondernemerschap is mijn bijdrage aan de wereld. Een bijdrage waar ik keigoed in ben, dankzij mijn levenslange zoektocht omdat ik daar (onbewust) heel mijn leven mee bezig ben geweest. Dankzij mijn pijn dus eigenlijk. Dit werk gaat me moeiteloos af en daarmee onderscheid ik me. Dat is mijn Why!”

 

Hoe zit het met jouw Why?

Heb jij al scherp wat jouw diepste pijn is, die je probeert te transformeren naar je kracht? Als je bij die pijn weet te komen en ‘m omarmt, openen anderen zich helemaal voor jouw bijdrage. Ik heb er al heel wat voorbeelden van gezien. Dan ben je helemaal in je kracht en doe je precies waar jij keigoed in bent en wat je moeiteloos afgaat. Het ultieme recept voor succes!

 

Lars Lutje Schipholt is oprichter van De Katalysator. Meer van zijn blogs lezen? Schrijf je hieronder in.

Abonneer je op onze nieuwsbrief en lees alle Katalysator blogs


     

Ik ben een ervaren ondernemer die veel gedaan heeft op het ohgv persoonlijke bewustwording. Mijn kracht is om met feilloze intuïtie raak te schieten, recht in het hart. Je voelt je gehoord en erkend in wat je wilt en nastreeft, en je komt in beweging.

Abonneer je op onze nieuwsbrief en lees alle Katalysator blogs